Тема. Повторення й узагальнення вивченого про займенник
Мета: повторити й узагальнити вивчене про займенник; удосконалювати навички правопису займенників; розвивати вміння впізнавати в реченнях займенники, визначати їх особу, число, відмінки;виховувати працелюбність, бажання допомогти один одному; прагнення співпраці з іншими учнями, вміння висловлювати власну думку, поважати думки інших.
Хід уроку:
І. Організація класу
Закінчилася перерва,
Продзвенів чаклун – дзвінок
А тепер усі швиденько
Налаштуймось на урок.
Починаймо працювати,
Ви ж у мене молодці,
Мови рідної знавці.
ІІ. Психологічний тренінг
«Вилучи зайве» язавонийтимевиннитик
- Які слова ви вилучили? Яке слово залишилося?
- Я прошу Вас у моєму твердженні змінити перше слово на займенник «МИ»
ВЧИТЕЛЬ
|
УЧНІ
|
Ви - найкращі
Ви - активні Ви - розумні Ви – ерудовані Ви – винахідливі Я люблю Вас! |
Ми - найкращі
Ми - активні Ми - розумні Ми – ерудовані Ми – винахідливі Ми любимо Вас! |
- Побажайте один одному успіхів на уроці, потисніть руку товаришеві.
ІІІ. Повторення та узагальнення знань.
1. Повідомлення теми й мети уроку.
- Сьогодні ми здійснимо подорож до знайомої вам частини мови. Шлях буде довгим, але у дорозі ми будемо допомагати один одному. Бо девіз нашого уроку такий: «Якщо дружить увесь клас – успіх буде повсякчас».
- А мандруватимемо ми на веселому поїзді.
2. Станція « Домашня»
- До якої частини мови ми здійснимо подорож допоможе вам дати відповідь загадка: ( слайд)
Є добрий друг в іменника,
Числівника й прикметника.
Як звуть його – секрет,
Така ось арифметика.
Як втомляться іменники
У реченнях стояти,
До себе звуть їх
Від втоми рятувати. (ЗАЙМЕННИКИ)
Числівника й прикметника.
Як звуть його – секрет,
Така ось арифметика.
Як втомляться іменники
У реченнях стояти,
До себе звуть їх
Від втоми рятувати. (ЗАЙМЕННИКИ)
- Що це за частина мови?
- А що допомогло вам визначити, що це саме займенник? Які істотні ознаки?
- А чому займенник має таку назву?
- Сьогодні на уроці узагальнемо наші знання про займенник. Ми повинні на уроці повторити, що ми вже заємо і вміємо:
Знати
| Вміти |
Ознаки
Особи Число Відмінки Особливості правопису | Вилучати Змінювати Пояснювати Доводити Узагальнювати |
Вправа «Карусель»
- Давайте з’ясуємо, що ви вже знаєте про займенник.
1. Що таке займенник?
2. На які питання відповідає?
3. Яким членом речення може бути?
4. Для чого потрібен в мові?
3. Станція « Каліграфічна» ( слайд)
МММ Ммм ммм люб имо рід ідн олу шко
Ми любимо рідну школу.
Ми любимо рідну школу.
- Визначте основу цього речення.
- Назвіть частини мови.
Оцініть свою роботу: 1 б. – за каліграфію,
1 б. – за правильність визначення частин мови.
1 б. – за правильність визначення частин мови.
4. Станція « Загадкова» (слайд)
– Відгадайте мою загадку.
Я перша квіточка весни.
У мене очі голубі.
(Пролісок)
– Запишіть її каліграфічно.
– Якими словами описано пролісок?
– Якими словами було замінено слово пролісок? (Я, у мене).
– До якої частини мови вони належать?
– Поясніть роль займенників у реченні.
Висновок: займенник може виступати головним і другорядним членом речення. (Проговоріть в парах)
Фізкультхвилинка
Я перша квіточка весни.
У мене очі голубі.
(Пролісок)
– Запишіть її каліграфічно.
– Якими словами описано пролісок?
– Якими словами було замінено слово пролісок? (Я, у мене).
– До якої частини мови вони належать?
– Поясніть роль займенників у реченні.
Висновок: займенник може виступати головним і другорядним членом речення. (Проговоріть в парах)
Фізкультхвилинка
Гра « Чий будиночок?» ( слайд)
- Яка сім’я живе в цьому будиночку?
- Чому ви так саме думаєте?
- На що вказують займенники?
- Назвіть їх.
Отже, особові займенники … (хорове промовляння)
5. Станція « Казкова»
- А зараз з одним із цих займенників складіть речення казкового змісту. А всі інші і наші гості спробують відгадати казку та казкового героя про кого або про що йдеться.
( Діти складають речення)
Робота в парах
Емоційний настрій: вказівним і середнім пальцем «підійдіть» по руці сусіда до плеча, доторкніться і скажіть: « Не хвилюйся! Я тобі допоможу!»
Усе для перевірки знань - Що займенник, ти це знаєш,
Парад завдань і запитань! А чи особу відгадаєш?
Виписати:
І стовпчику шукаєте тільки займенники І особи, (нам)
ІІ стовпчику - ІІ особи ( тобі)
ІІІ стовпчику – ІІІ особи. (з ними)
- Яка особливість відмінювання особових займенників?
Висновок: особові займенники при відмінюванні змінюють основу слова.
Робота в парах
Емоційний настрій: вказівним і середнім пальцем «підійдіть» по руці сусіда до плеча, доторкніться і скажіть: « Не хвилюйся! Я тобі допоможу!»
Усе для перевірки знань - Що займенник, ти це знаєш,
Парад завдань і запитань! А чи особу відгадаєш?
Виписати:
І стовпчику шукаєте тільки займенники І особи, (нам)
ІІ стовпчику - ІІ особи ( тобі)
ІІІ стовпчику – ІІІ особи. (з ними)
- Яка особливість відмінювання особових займенників?
Висновок: особові займенники при відмінюванні змінюють основу слова.
- Чим відрізняється займенник з ІІІ стовпчика від займенників з І і ІІ стовпчиків?
- Як пишуться прийменник з займенником?
Диктант – мовчанка
- Я буду показувати вам картки, а ви записуйте займенники.
- ІІ особа однини
- ІІІ особа однина ж.р.
- І особа мн.
- Прийшов до (він)
- Згадувати (я)
- Спілкувати з (ми)
Перевірка диктанту:
Ти, вона, ми, прийшов до нього, згадувати мене, спілкувати зі мною.
Оцініть себе: правильно записано 6 займенників – 2 б.,
3 займенники – 1 б.
Редагування речень.
– Дуже часто учні неправильно вживають займенники в мовленні.
– Тому нам треба навчитися правильно вживати займенники.
Виправте помилки в реченнях:
1) Я попросив товариша принести свою книжку.
2) Бабуся попросила онука купити собі ліки.
3) У її не було сил стримати веселий сміх.
4) У його були великі сині очі.
Правильні відповіді:
1) Я попросив товариша принести мені книжку.
2) Бабуся попросила онука купити їй ліки.
3) У неї не було сил стримати веселий сміх.
4) У нього були великі сині очі.
Самостійна робота.
Самостійно записати останнє речення.
– Поясніть правопис займенників у останньому реченні. (У займенниках 3-ї особи, які вживаються з прийменником, на початку слова пишеться буква «н»).
- А в якому випадку у займенника третьої особи завжди стоїть буква «н» ? 6. Станція « Спортивна» діти під музику виконують вправи веселих звірят (презентація)
7. Станція « Всезнайок»
Спишіть текст, замінивши займенники І особи однини на займенники ІІІ особи однини: хлопчики – Ч.р., дівчата – Ж.р.
Оцініть роботу: за повністю правильну роботу – 2 б.
8. Станція « Дружна» ( слайд)
Робота в групах( завдання на картках)
Ти, вона, ми, прийшов до нього, згадувати мене, спілкувати зі мною.
Оцініть себе: правильно записано 6 займенників – 2 б.,
3 займенники – 1 б.
Редагування речень.
– Дуже часто учні неправильно вживають займенники в мовленні.
– Тому нам треба навчитися правильно вживати займенники.
Виправте помилки в реченнях:
1) Я попросив товариша принести свою книжку.
2) Бабуся попросила онука купити собі ліки.
3) У її не було сил стримати веселий сміх.
4) У його були великі сині очі.
Правильні відповіді:
1) Я попросив товариша принести мені книжку.
2) Бабуся попросила онука купити їй ліки.
3) У неї не було сил стримати веселий сміх.
4) У нього були великі сині очі.
Самостійна робота.
Самостійно записати останнє речення.
– Поясніть правопис займенників у останньому реченні. (У займенниках 3-ї особи, які вживаються з прийменником, на початку слова пишеться буква «н»).
- А в якому випадку у займенника третьої особи завжди стоїть буква «н» ? 6. Станція « Спортивна» діти під музику виконують вправи веселих звірят (презентація)
7. Станція « Всезнайок»
Спишіть текст, замінивши займенники І особи однини на займенники ІІІ особи однини: хлопчики – Ч.р., дівчата – Ж.р.
Оцініть роботу: за повністю правильну роботу – 2 б.
8. Станція « Дружна» ( слайд)
Робота в групах( завдання на картках)
- В якій формі вжито займенник:
І команда | ІІ команда | ІІІ команда |
Дай мені (І ос. Д.в.) | Несуть нам (І ос. Д.в.) | Вітаю вас (ІІ ос. З.в) |
Дякую тобі (ІІ ос. Д.в.) | Летить над нами(І ос. О.в.) | Живе в ньому( ІІІ ос. М.в.) |
Дружу з ним (ІІІ ос. О.в.) | Привіт від мене (І ос. Р.в.) | Приніс вам (ІІ ос. Д.в .) |
Весело з тобою (ІІ ос. О.в) | Дарую їй (ІІІ ос. Д.в.) | Цвіте на ній (ІІІ ос. М.в.) |
- За чим змінюються особові займенники?
9. Станція « Творча»
Робота над текстом
– За загальними ознаками відгадайте, про кого йдеться в тексті.
Ці великі красиві птахи із сніжно-білим оперенням здавна живуть біля житла людини. Вони дивують людей надзвичайною вірністю і довірливістю. З радістю зустрічають люди їх навесні, коли ті повертаються до старих гнізд. Влаштовують їм спеціальні пристрої на дахах, деревах, щоб птахи оселялися тут. З любов’ю до них складають казки, легенди, пісні. (Це лелеки).
– Зараз я пропоную вам записати невеличкий текст, в якому потрібно вставити слова.
- Яке слово буде першим у тексті? (Лелека).
- Чому? (Бо текст не можна починати із займенника).
- Якого роду іменник лелека? Чому?
– Запишіть текст, вставте потрібні слова.
– Які слова вставили? (Лелека, він, його, птах).
– До яких частин мови вони належать? Чому?
– Для чого використовуються займенники в тексті?
Оцініть свою роботу: за правильно виконану роботу – 2 б.
Контрольний тест
– Сьогодні ми закінчуємо вивчати тему "Займенник”. Щоб підбити підсумок вивченої теми, пропоную вам тест.
1) Займенник є:
а) назвою предмета;
б) назвою ознаки предмета;
в) указує на предмет (особу), але не називає його (її).
2) В якому рядку записані тільки особові займенники?
а) один, я, ви, вона, мій;
б) я, ти, він, вона, воно, ми, ви, вони;
в) він, птах, йому, п’ятий.
3) У реченні займенники можуть бути:
а) підметом або присудком;
б) підметом або другорядним членом речення;
в) присудком або другорядним членом речення.
4) Скільки займенників вжито в реченні:
Хай робота тебе боїться, а не ти її.
а) 2; б) 4; в) 3.
1-в; 2-б; 3-б; 4-в.
Перевірте себе й оцініть: за кожну правильну відповідь – 0,5 б. За весь тест – 2 б.
ІV. Підсумок уроку
11. Станція « Підсумкова»
– Давайте узагальнимо, наші знання про займенник. Чи все ми з вами згадали?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
– Сьогодні ми закінчуємо вивчати тему "Займенник”. Щоб підбити підсумок вивченої теми, пропоную вам тест.
1) Займенник є:
а) назвою предмета;
б) назвою ознаки предмета;
в) указує на предмет (особу), але не називає його (її).
2) В якому рядку записані тільки особові займенники?
а) один, я, ви, вона, мій;
б) я, ти, він, вона, воно, ми, ви, вони;
в) він, птах, йому, п’ятий.
3) У реченні займенники можуть бути:
а) підметом або присудком;
б) підметом або другорядним членом речення;
в) присудком або другорядним членом речення.
4) Скільки займенників вжито в реченні:
Хай робота тебе боїться, а не ти її.
а) 2; б) 4; в) 3.
1-в; 2-б; 3-б; 4-в.
Перевірте себе й оцініть: за кожну правильну відповідь – 0,5 б. За весь тест – 2 б.
ІV. Підсумок уроку
11. Станція « Підсумкова»
– Давайте узагальнимо, наші знання про займенник. Чи все ми з вами згадали?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
- І ВАРІАНТ – ВПРАВА 74 ( 1 )
ІІ ВАРІАНТ – ВПРАВА 74 ( 2 )
- Для тих хто бажає “12” балів
Пригадати, що ви читали про лелек на уроках читання, природознавства. Продовжити написання твору вдома.
– Підрахуйте кількість балів, які ви одержали на уроці. Оцінювання.
У вас є можливість заробити додаткові бали, якщо ви виявите кмітливість і дасте правильні відповіді:
– Підрахуйте кількість балів, які ви одержали на уроці. Оцінювання.
У вас є можливість заробити додаткові бали, якщо ви виявите кмітливість і дасте правильні відповіді:
- Які два займенники псують дороги? (ями)
- Що треба зробити з руками, щоб утворилися три особові займенники? (ви-ми-ти)
- Додавши до займенника І особи одну букву, перетворіть його на антонім до слова « війна». (Мир)
- Я – спереду, я – вкінці, а посередині назва породи коня ( маленького). Разом буде назва країни. ( Я – поні –я)
- Хто швидше назве займенники з двома буквами е ? (Мене, тебе)
- Яке жіноче ім’я складається з тридцяти займенників? (Зоя)
- Назвіть займенники, в яких пишеться «ьо».
- Назвіть займенники, в яких пишеться «йо» (його, йому). Складіть речення.
«ДЯКУЮ ВАМ ЗА УРОК!»
Немає коментарів:
Дописати коментар